Estudi d’ Evangeli: Mateu 19,16-26. Paral·lels: Marc 10,17-27 i Lluc 18,18-27

 

 

Data: 7 de maig del 2018

Estudi d’ Evangeli Setmanal
Text: Mateu 19,16-26. Paral·lels: Marc 10,17-27 i Lluc 18,18-27

El jove ric

16 Un jove anà a trobar Jesús i va preguntar-li:–Mestre, quina cosa bona haig de fer per a obtenir la vida eterna?

17 Jesús li digué:–Per què em preguntes sobre el que és bo? Un de sol és bo. Si vols entrar a la vida, guarda els manaments.

18 Ell li preguntà:–Quins?

Jesús li respongué:– No matis, no cometis adulteri, no robis, no acusis ningú falsament, 19 honra el pare i la mare, i estima els altres com a tu mateix.

20 El jove li va dir:–Tot això ja ho he complert. Què em falta encara?

21 Jesús li respongué:–Si vols ser perfecte, vés, ven tot el que tens i dóna-ho als pobres, i tindràs un tresor al cel. Després vine i segueix-me.

22 Quan aquell jove va sentir aquestes paraules, se n’anà tot trist, perquè tenia molts béns.

23 Llavors Jesús digué als seus deixebles:–Us asseguro que un ric difícilment entrarà al Regne del cel. 24 Més encara: és més fàcil que un camell passi pel forat d’una agulla que no pas que un ric entri al Regne de Déu.

25 Els deixebles, en sentir aquestes paraules, quedaren molt desconcertats, i deien:

–Si és així, qui pot salvar-se?

26 Jesús se’ls mirà i els digué:–Als homes els és impossible, però Déu ho pot tot.

27 Llavors Pere li va dir:–Mira, nosaltres ho hem deixat tot i t’hem seguit. Què rebrem, doncs?

28 Jesús els digué:–Us ho asseguro: quan neixi el món nou i el Fill de l’home s’assegui en el seu tron gloriós, també vosaltres, els qui m’heu seguit, us asseureu en dotze trons i jutjareu les dotze tribus d’Israel. 29 I tothom qui pel meu nom hagi deixat cases, germans, germanes, pare, mare, fills o camps, en rebrà cent vegades més i posseirà la vida eterna.

 

Nota: Està transcrit el text de Mateu, però en el comentari posterior tindré en compte la combinació dels tres texts dels tres evangelistes.

1. Què diu el text?
 

a. Què ens diu de la comunitat cristiana primitiva?

·         Notem una confrontació entre la forma d’entendre la obtenció de la VIDA per part d’un bon jueu, complidor de les lleis, d’un home piadós (possiblement fariseu) i la forma d’entendre la VIDA per part de Jesús i els seus seguidors, que és un DO entregat gratuïtament, i que no l’aconseguim amb mèrits, complint un bon expedient que exigeix a Déu el perdó, l’estimació, la vida (com desafiant, fent xantatge a Déu-Amor…).

 

·         Possiblement aquest text reflecteix  les tensions internes de les primeres comunitats, sobre el que significa sentir-se estimat, viu, que es veia diferent per part dels jueus tradicionals, dels jueus més hel·lenitzats i dels greco-romans no jueus, entre les que s’emmirallaven de l’evangeli.

 

·         El text troba un equilibri entre complir els manaments (qüestió necessària i prèvia) i el seguiment de Jesús, per amor i amor i solidaritat amb els pobres

 

·         Pot reflectir també la importància en les primeres comunitats de compartir els béns. I com, possiblement alguns deixaven la comunitat perquè eren rics i els costava compartir.

 

·         El text també apunta al regal rebut perquè els que comparteixin.

 

b. Què ens diu de Jesús?

 

·         Que és Mestre i era tingut com a tal per les comunitats

 

·         Que és BO, però els evangelistes posen en boca de Jesús, la seva humilitat i el reconeixement que la BONDAT, La VIDA, l’ AMOR és Déu.

 

·         Que com a bon jueu coneixia bé els manaments

 

·         Que tenia molt clar, i aquest fet és quasi una obsessió en els Evangelis, que les riqueses eren enemigues de la vida, que són un impediment (sobre tot si t’absorbeixen i les veneres i adores i pateixes per elles), per estimar als altres, sobre tot als més necessitats. Déu és gelós de l’altre déu, el diner (i el poder).

 

·         Que tenia una imatge de Déu, de bondat, de Vida, de que pren la iniciativa en l’estimar (la REALITAT és amorosa) que no vol sacrificis , ni compliments estrictes de les lleis, ni mèrits,  sinó solidaritat, companyia als més pobres , autenticitat , coherència…

 

·         Que pressentia i desitjava (i així les primeres comunitats) un futur de dignitat, de felicitat per a tothom

 

 

 

2. Què em diu a mi, el text?

Farem una anàlisi estructural del text en el següent quadre:

DESTINADOR: El que dirigeix l’acció des del fons del fons. El que està darrera i guia i envia el missatge. DESTINATARIS: Els que reben el missatge, a qui s’adreça
UN de sol és BO

Ningú no és BO sinó únicament DÉU (Regnat de Déu, Regne dels cels, Tresor del cel)

Per a DÉU tot és possible (salvar-se)

RESUM: DÉU BO QUE TOT HO POT (referint-se a la donació d’amor i de vida: Déu pot fer possible el fer-nos pobres i està al costat dels pobres)

Ø  Els DEIXEBLES

Ø  NOSALTRES

 

 

 

RESUM: Nosaltres que volem OBTENIR LA VIDA

SUBJECTE de l’acció principal, el que és cridat a ser protagonista de la qüestió fonamental que es tracta OBJECTE o qüestió fonamental de la que es tracta en el text, el que ens vol dir de mes important el text.
1. Jesús va veure UN JOVE  que li digué

que li demanava

li preguntava

2. EL JOVE o UN PERSONATGE (depèn dels evangelistes)  va a trobar a Jesús, corre vers Ell i li diu que ha guardat (observat)  els manaments (des de la seva joventut)

3. Jesús el mira, l’estima

4. Jesús li diu que se’n vagi i que vengui el que té i ho doni als pobres. Ell se’n torna trist i apenat.

 

5. Jesús diu als DEIXEBLES (FILLS MEUS) que quedaren consternats de les seves paraules, i impressionats i es deien “llavors qui pot salvar-se”

 

1. OBTENIR LA VIDA ETERNA o POSSEIR-LA

 

 

 

 

 

2.ENTRAR A LA VIDA (si vols?)

3. SER PERFECTE (si vols?)

 

4. DIFICULTAT D’ENTRAR UN RIC AL REGNE DEL CEL, AL REGNE DE DÉU

 

 

5. QUI POT SALVAR-SE?

RESUM: El tema és SALVAR-SE que es el mateix que.

Ø  OBTEBNIR LA VIDA

Ø  POSSEIR LA VIDA

Ø  ENTRA A LA VIDA

Ø  ENTRAR AL REGNE DEL CEL O AL REGNE DE DÉU

Ø  SER PERFECTE COM DÉU.

AJUDANTS del Subjecte perquè realitzi l’acció, l’Objecte. Són les ajudes o favors que van en la direcció de l’acció. Els amics que ajuden al Subjecte. OPOSANTS a l’acció que es proposa i que obstaculitzen la direcció i la realització que el Subjecte vol tirar endavant i per tant que el Subjecte faci el que se li demana. Son els enemics del Subjecte.
1. Mestre BO

2. Quina cosa BONA puc fer, haig de fer

3. Guardar els MANAMENTS

Ø  No mataràs

Ø  No cometrà adulteri

 

Ø  No robaràs

Ø  No llevaràs fals testimoni

Ø  No facis cap frau

Ø  Honoraràs al teu pare i a  la teva mare

Ø  Estimaràs al teu proïsme com a tu mateix

4. Què manca? Una sola cosa:

Ø  VES

Ø  VEN TOT EL QUE TENS

Ø  DONA-HO ALS POBRES

Ø  TINDRÀS UN TRESOR AL CEL

Ø  DESPRFÑÉS VINE

Ø  I SEGUEIX-ME

(els previs són els manaments i la pobresa és per a poder-lo seguir més enllà)

5. Finalment un conte o metàfora: “és més fàcil que UN CAMELL passi pel FORAT  d’una AGULLA que no pas que………….

 

RESUM: Jesús que és Mestre i camí a seguir i que seguir-lo vol dir prèviament complir els manaments i tot seguit la pobresa i estar al costat dels pobres)

 

 

1. Els CONTRA-MANAMENTS

Ø  Matar

Ø  Cometre adulteri

 

Ø  Robar

Ø  Llevar fals testimoni

Ø  Fer fraus

Ø  No honrar el pare  ni la mare

 

Ø  No estimar al proïsme

 

2. Tenia MOLTS BÉNS (enemics de la VIDA). Era molt RIC

 

 

 

 

 

I Jesús digué: “En veritat (repetit en Marc) difícilment (o que n’és de difícil que els que tenen RIQUESES) que un RIC (o que els RICS) ENTRI AL REGNE DELS CELS

 

RESUM:  LES PERSONES

Ø  Si no guarden els manaments

Ø  Si són rics

Ø  Si no confien en Déu

Ø  Com que les riqueses són contràries a Déu

Ø  No tindran VIDA

 

 

3. On es realitza aquest text avui?

 

a. En el meu entorn proper

 

Observo com hi ha persones més complidores, legalistes, pietoses, que els sembla (i de fet tots tenim una dimensió semblant) que fent allò que creuen que han de fer aconseguien per mèrits l’afecte dels altres i a vegades l’exigeixen, o es creen expectatives massa inhumanes.

 

 

 

 

 

b. En la societat

 

·         Els que detenen riqueses i poder com viuran?, c seran feliços de debò?

 

·         Els diners són necessaris per viure, però quina relació hem de tenir amb ells?

 

·         Els pobres, els necessitats, exclosos, vulnerables, viuen?. És un fet que la seves resistències, generositats ens interpel·len i ens ajuden a viure, ens fan pensar i potser canviar, però cal per la seva dignitat, l’aportació per part de tots de més justícia i, igualtat  fraternitat.

 

·         Què es pot fer per avançar en una societat on no hi hagin pobres, hi hagi més justícia, dignitat, vida, felicitat per a tothom?

 

 

 c. En l’església

 

Tant de bo l’Església, les comunitats, parròquies, moviments, grups de cristians, institucions, vencem en la lluita contra la pobresa, la injustícia i avancem en la solidaritat real, atenta, acollidora, acompanyada envers els més vulnerables, que son la veu de Déu.

 

 

Preguntes per la reflexió personal o en grup

1ª Quin missatge creus que és el més important d’aquest evangeli? Què diu de la VIDA?

2ª Quina imatge de Déu ens transmet la persona de Jesús i les primeres comunitats?

3ª Quin tipus de relació amb Jesús, amb el Misteri de la Realitat amorosa, proposa el text?

4ª Què em diu a mi aquest evangeli? Que em remou?

5ª En la nostra família, amistats, grups, en el barri, en la parròquia, en la societat veiem que aquest evangeli es realitza? Com? On?

Aportacions a fer un cop fet l’Estudi d’ Evangeli

 

 

 

 

 

 

 

Ho pots enviar a : quimcervera@gmail.com

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s